Blog

سجاد پورقناد در گفتگو با رادیو گفتگو: شکل گیری جریان نقد در موسیقی ضروری است

سجاد پورقناد در گفتگو با رادیو گفتگو: شکل گیری جریان نقد در موسیقی ضروری است

شکل گیری جریان نقد در موسیقی ضروری است

به گزارش رادیو گفت وگو، سجاد پورقناد کارشناس موسیقی در “گفتگوی فرهنگی” در رابطه با موسیقی زیرزمینی اظهارکرد: گرچه برخی موسیقی‌ها در ایران نمی‌توانند مجوز بگیرند اما برخی موسیقی‌ها هم به دلیل طولانی بودن پروسه صدور مجوز اقدام به دریافت مجوز نمی‌کنند ضمن اینکه گرفتن و نگرفتن مجوز برای یک موزیسین هم چندان فرقی نمی‌کند.

وی با اشاره به چرایی این مطلب گفت: فعالیت و درآمدزایی بچه‌های موسیقی از تولید و فروش آلبوم به سمت تبلیغ برای کار خودشان رفته و درآمد را از برگزاری کنسرت‌ها و تدریس موسیقی کسب می‌کنند.

پورقناد با بیان اینکه مسئولان همیشه از اتفاقات و شرایط زمانی عقب ترند افزود: سیستم اداری و ارشاد از واقعیات امروز جامعه و دنیای مجازی خیلی خیلی عقب و حتی می‌توان گفت که بی خبر است یا حوصله ارائه راهکار جدید را ندارد.

این کارشناس حوزه موسیقی گفت: درست است مردم مسئولان را در حوزه تکنولوژی عقب تر از خودشان می‌دانند اما گاهی هم خود جامعه موسیقی به بخشهایی از موسیقی غیررسمی معترض می‌شوند لذا ضروری است که یک جریان نقد توسط افراد حرفه‌ای و صاحب اندیشه و سبک راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه موسیقی محلی، کلاسیک و موسیقی پاپ (مردم پسند) هدف‌های مختلفی دارند افزود: به عنوان مثال موسیقی پاپ زاییده یک نوع فرهنگ و نگرش است؛ این نوع موسیقی خیلی به دنبال سختگیری در زندگی نیست و شامل شعرهای خاصی است.

پورقناد خاطرنشان کرد: موسیقی زیرزمینی در دوره‌ای فقط شامل موسیقی‌های مربوط به دوران فراغت افراد و موسیقی پاپ می‌شد اما با توجه به هزینه بر شدن مراحل دریافت مجوز و تولید و انتشار، خود موسیقی کلاسیک هم به سمت فضای غیررسمی (زیرزمینی) رفته است.

این کارشناس حوزه موسیقی از نبود جشنواره‌های حمایتی و سیستم‌های انتقادی در این عرصه انتقاد و اظهار کرد: متأسفانه برخی از موزیسین‌های ما منتقدان و نقدهای این عرصه را نمی‌شناسند و اطلاعات کافی از این حوزه ندارند.

خبرنگار : مائده علیم‌آبادی
رادیو گفتگو