Blog

پورقناد دبیر جشنواره سایت‌های موسیقی: اکثر نقدهای موسیقی بی‌هدف است

پورقناد دبیر جشنواره سایت‌های موسیقی: اکثر نقدهای موسیقی بی‌هدف است

سجاد پورقناد با اعلام این خبر که شرکت در دومین جشنواره وبلاگ‌ها و سایت‌های موسیقی ایران، تا تاریخ 17 آبان ماه تمدید شد گفت: به غیر از اشکالات زیاد فنی که در بسیاری از نوشته‌های مرتبط با موسیقی موجود است، هدف و سمت و سوی بخش زیادی از آنها مغشوش است.

سجاد پورقناد دبیر دومین جشنواره وبلاگ‌ها و سایت‌های موسیقی ایران، ضمن بیان این مطلب در پاسخ به این سئوال که آیا تاثیر این جشنواره بر نقدها و گزارش‌های موسیقی طی یک سال گذشته محسوس بوده‌است به خبرنگار مهر، گفت: برای تاثیرگذاری جدی هنوز زود است، اما آنچه مسلم است توجه به این مطلب است که برای تاثیرگذاری جدی جشنواره‌های علمی و آموزشی از این دست زمان بسیاری می‌برد تا سطح بیشتر نوشته‌هایی که در فضای اینترنت منتشر می‌شود، به حد مطلوب برسد اما نوشته‌هایی که امسال دریافت کردیم، سطح علمی بالاتری نسبت به سال گذشته دارند.
وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم معدلی بگیریم از سطح نوشته‌هایی که در اینترنت منتشر می شود، به غیر از اشکالات زیاد فنی که در بسیاری از نوشته ها موجود است، هدف و سمت و سو بخش زیادی از این نوشته ها مغشوش است. مثلا نویسنده ای خواسته، نقد یک اثر موسیقی را بنویسد ولی وقتی نوشته را مطالعه می کنیم می بینیم تا پایان آن، فقط گزارشی از وضعیت اجرای این برنامه نوشته شده و یا خبری به انتشار رسیده که مغشوش و ناکامل است… ما در این جشنواره سعی می کنیم با انتخاب برترین ها، به نوعی نمونه هایی عالی از نوشته هایی که هر سال در زمینه موسیقی منتشر می شود را معرفی کنیم.
پورقناد در ادامه با اشاره به داوری های این دوره از جشنواره گفت: در بخش “تعاریف” سایت جشنواره به طور مجزا استانداردهایی که مد نظر است را در هر بخش ثبت کردیم، علاقمندان می توانند مطالعه کنند.
وی در پاسخ به این سئوال که بهتر نبود تعاریف و استانداردها نگارش مطلوب در حوزه موسیقی از طریق نشست های آموزشی مطرح می شد گفت: معرفی و تثبیت کردن این استانداردها تنها یکی از اهداف این جشنواره بوده است البته برگزاری نشست های آموزشی هم در برنامه جشنواره اول بود ولی آن استقبالی که انتظارش را داشتیم را ندیدیم، به همین خاطر در جشنواره دوم این بخش حذف شده و تنها به معرفی تعاریفمان و معرفی برگزیدگان بسنده کردیم.
دبیر دومین جشنواره وبلاگ‌ها و سایت‌های موسیقی ایران در ادامه با اشاره به این مطلب که رشد کمی و کیفی وب نویسی در حوزه موسیقی با عدم پرداخت به هنر موسیقی در رسانه ها شکل گرفته است گفت: متاسفانه علاقمندان به هنر موسیقی از طریق رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون مطالب مورد علاقه خود را دریافت نمی کنند از همین رو به اینترنت روی می آورد، بنابراین جمعیت علاقمند به سایت ها و وبلاگها زیاد و در عین حال انگیزه نویسندگان این وب گاه ها نیز دو چندان می شود.
وی در پایان افزود: چندی پیش نامه ای از هنرمند پیش کسوت عباس خوشدل خطاب به جشنواره سایت ها و وبلاگهای موسیقی منتشر شد که  این هنرمند، وظیفه اصلی نویسندگان فضای اینترنت را در نبود حمایت کافی صدا و سیما از موسیقی و موسیقیدانان خوب، معرفی آثار با ارزش موسیقی دانسته بود.